Heb jij een onderneming? Ben je DJ? Of wil je simpelweg je eigen merk onder de aandacht brengen? Dan kan het verstandig zijn om te starten met het verkopen van merchandise. Dit zorgt er namelijk voor dat steeds meer mensen bekend raken met je merk en je daardoor meer kunt gaan verkopen. Merchandise, zoals bijvoorbeeld polsbandjes kan daardoor enorm goed bijdragen aan de groei van je bedrijf, merk of artiesten carrière. In dit artikel geven we je er graag tips voor!
Waar begin je?
Voordat je gaat beginnen met merchandise voor je merk of onderneming, is het belangrijk dat je een goed plan opstelt. Het is namelijk niet zo dat iedere merchandise ook direct goed verkoopt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je merchandise laat maken, maar dat dit een lange tijd op de plank blijft liggen. Zorg er daarom voor dat je precies weet wat je wel en niet wilt laten maken. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld onderzoek doen bij je fans of klanten. Aan de hand van hun keuze kun je vervolgens een passende merchandise lijn lanceren. Het is vaak per merk of bedrijfstak verschillend welke merchandise het beste werkt. Het is dus niet slim om zomaar shirts te laten bedrukken en hopen dat het goed komt.
Welke designs ga je laten drukken?
Nadat je de kledingstukken of gadgets hebt bedacht die je wilt gaan verkopen, ga je nadenken over het design. Als je kleding of gadgets gaat laten bedrukken, wil je natuurlijk direct herkenbaar zijn voor je fans. Zorg er daarom voor dat je ontwerp ook goed aansluit bij wie je bent als artiest of merk. Het kan bijvoorbeeld al simpelweg je eigen logo zijn op een pet. Daarnaast kun je het natuurlijk ook spannender maken door verschillende ontwerpen te maken en deze allemaal te verkopen. Zorg er wel voor dat je herkenbaar blijft als bedrijf en het past bij je klanten.
Denk na over hoe je het gaat verkopen
Als je eenmaal bedacht hebt wat voor soort merchandise je wilt gaan verkopen, is het van belang dat je een plan maakt over hoe je deze verkopen gaat laten plaatsvinden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een webshop te lanceren waar iedereen jouw merchandise kan kopen. Daarnaast kan het ook handig zijn om de merchandise in fysieke winkels te verkopen. Wat je bijvoorbeeld vaak ziet bij artiesten, is dat de merchandise op festivals en andere feesten te koop is. Als de bezoekers dan naar buiten lopen, kunnen ze gemakkelijk een leuk shirt of ander aandenken van het optreden meenemen. Hierdoor maak je het voor de klant gemakkelijk en kun je je eigen verkopen enorm ophogen.